PERJUANGAN SERTA MOTTO KAMI
KE ARAH KAMPUNG BERKEBAJIKAN
.... KAMI DI JKKK PADANG JAWA PETALING AKAN TERUS BERUSAHA MEMPERBAIKI TARAF KAMPUNG INI SAMADA DARI SEGI KEHIDUPAN, EKONOMI, PEMBANGUNAN SOSIAL, KEBAJIKAN, JUGA PEMBANGUNAN INSANIAH SERTA AGAMA INSYA ALLAH...MARILAH SAMA SAMA MEMBANTU JIHAD KAMI..

.

MH370

MH370

Isnin, 5 Julai 2010

KULIAH BULANAN DI LORONG SRI AMAN


Ahad 4hb Julai 2010 - Siri Kuliah bulanan anjuran JKKK Padang Jawa Petaling kali ke 5 ini telah mengalami sedikit kelainan apabila Siri Kuliah kali ini telah diadakan di Lot 626 Lorong Sri Aman, Jalan Mat Raji.

Kuliah kali ini telah menampilkan Ustaz Sahid Tusiran selaku penceramah jemputan. Beliau tampil pada kali ini bagi menggantikan Pnceramah asal yang dijemput iaitu, Ust Nik Bakri Nik Mat yang tidak dapat hadir di saat saat akhir akibat keuzuran.

Yang berbahgia Ustaz Sahid menekankan betapa kepentingan solat dalam kehidupan seharian mampu membawa seseorang itu kepada jiwa yang tenang serta mencapai keredhaan Allah swt. Antara ciri ciri serta keutamaan bersolat adalah :
1. Dapat membersih jiwa luar dan dalam lahir dan batin. Solat itu merupakan doa ataupun permintaan.
2. Hikmah bersembahyang  i.Sentiasa ingat bahawa kita adalah hamba Allah. ii. Mendapat kenikmatan yang sebenar. iii. Sentiasa meminta keampunan kepada Allah kerana ia ada bacaan dalam solat. iv. Supaya kita dapat merasa kesempurnaan dalam kehidupan. v. Menjadi santapan jiwa .Menjadi ingat untuk beriman rukun iman dan rukun Islam .

Majlis pada malam tersebut dimulakan dengan bacaan Doa selamat, Yasin dan Tahlil  Arwah dari Jemaah Surau Nurul Iman yang telah turut bersama sama, serta seluruh AJK AJK JKKK Padang Jawa Petaling serta kehadiran ramai masyarakat di Lorong Sri Aman dan sekitarnya.

Sementara itu, Ketua Lorong Sri Aman, Sdr Mahfuz Othman melahirkan kegembiraan beliau di atas kesudian masyarakat khasnya penduduk penduduk Lorong tersebut untuk sama sama menyertai program tersebut. Menurut beliau program kali ini adaalah sedikit kelainan kerana selain kuliah di sebelah malamnya, terdapat aktiviti bergotong royong secara berjemaah telah diadakan di sebelah paginya. Ini pula diikuti dengan program beramah mesra bersama sama pelajar pelajar Uitm fakulti matematik dari Uitm Seksyen 17, Shah Alam. Pelajar pelajar tersebut sempat juga memberi tunjuk ajar matematik kepada anak anak yang menetap dilorong tersebut .

Menurut beliau lagi, program program seperti ini seharusnya diperbanyakkan lagi dalam usaha pihak JKKK mendekati masyarakat serta pula mendekati anak anak terutamanya yang akan memduduki peperikasaan akhir tahun ini samada PMR mahupun SPM. Beliau juga tidak lupa mengucapkan ribuan erima Kasih kepada semua pelajar pelajar terbabit yang sudi meluangkan masa mengikuti program tersebut yang bermula dari 10 pagi sehinggalah berakhir jam 10.30 malam.

Turut hadir dalam program ini adalah Tn Haji Abdul Aziz Hj Barhan selaku Ketua Kampung, Hj Hisham Parman selaku Pengerusi Surau Nurul Iman serta Sdr Halim Redzuan, Aktivis Gaza dari kapal Mawi Marmara. Sdr Halim Redzuan pernah menetap di lorong tersebut selama lebih 15 tahun.

Program berakhir dengan jamuan khas untuk seluruh yang hadir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan